Antligen kan jag uppdatera!

Nu hoppas jag att det ska fungera att uppdatera den här bloggen! Vi har mycket begränsad tillgång till internet och därför har jag inte uppdaterat förrän nu.


Nu är jag i alla fall på plats på Mchukwi mission hospital i Tanzania. Det var en lång resa hit som tog 26 timmar längre än beräknat. På grund av förseningar från stockholm så missade jag planet i London och blev fast där ett dygn. Kvällen efter att jag anlänt till London fick jag flyga till Nairobi och därifrån vidare till Dar es Salam. Från Dar fick jag skjuts med personal från sjukhuset hit. Det var en resa som tog ungefär två timmar. Men sedan en vecka är allt frid och fröjd och jag är framme. Vi bor i ett hus i ett litet samhälle i anslutning till sjukhuset där vi mestadels arbetar med vår uppsats om dagarna. Det finns inget att göra direkt eller handla och vi har ingen elektricitet förutom tre timmar på kvällen så jag känner mig fullständigt fokuserad på mitt arbete. Det är mycket nya intryck att fundera över och det är tur att jag har Anki här som kan ge mig intressanta infallsvinklar på saker och ting. Den här veckan som kommer skall jag även få vara med och se hur det fungerar på sjukhuset.

Idag har det varit en handelserik dag. Vi fick vara med pa ett kejsarsnitt. Det var inte utan att jag blev lite rord nar den lilla plutten antligen efter manga timmars kamp kom ut till varlden.


I sondags var jag (hör och häpna) varit i kyrkan. Hela det här lilla samhället verkar gå dit på söndagar vilket är en ovanlig företeelse i min lilla värld. Cermonin tog drygt tre timmar och det var uppskattningsvis 50 grader varmt där inne. Gudstjänsten präglades mestadels av massor av musik och dans och det var otroligt roligt att vara med på. Den sista timmen var mest predikan på swahili vilket jag inte riktigt var med på J men eftersom Anki har rutin på kyrkbesök fick jag underhålla mig med hennes svenska bibel så länge. Nu är jag en erfarenhet rikare  

Nu faller mörkret här, så nu måste jag preparera mig med myggmedel, Jag hoppas att jag skall kunna blogga mer framöver och även lägga ut lite bilder, men ni får gärna skicka mail till mig på [email protected]. Om ni är intresserade av att ringa så har jag ett annat nummer än hemma och det kan man få om man skriver och frågar ;)

Take care!

Emma


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Emma!



Vad skönt att höra att du kom fram säkert tillslut. Måste ha varit lite nervpirrande när det först blev försenat må jag tro. Det låter som om du har det bra där nere. Jag hoppas du kan se min kommentar, annars får jag maila istället =)Här hemma rullar det på för fullt, nu har kurserna startat igen vill jag lova. Ta hand om dig och ha det bra.



kram Joanna

2009-01-19 @ 22:24:09
Postat av: Jos

oj vad det kan strula när man reser. skönt att du kom fram ordentligt tillslut i alla fall! kyrkbesöket låter ju faktiskt väldigt spännande! hoppas att det är varmt och skönt och att det går bra med uppsatsen. kram josefin

2009-01-20 @ 14:12:46
Postat av: ditte

oj vad jag har väntat på det här inlägget! skönt att höra att du i alla fall kom fram (det är visst många plan som måste landa på floder, har jag hört). jag hoppas att du har det fint. och så mailar jag dig om framtiden.

kram världens bästa emma!

2009-01-20 @ 19:10:50
Postat av: ditte

oj vad jag har väntat på det här inlägget! skönt att höra att du i alla fall kom fram (det är visst många plan som måste landa på floder, har jag hört). jag hoppas att du har det fint. och så mailar jag dig om framtiden.

kram världens bästa emma!

2009-01-20 @ 19:12:45
Postat av: Sofie D.

Hej Emma! Olle berättade att du var ute i vida världen så då var jag ju tvungen att kika in på din blogg! Guuu så spännande det verkar! Hoppas allting är bra med dig och att du trivs som fisken. Sköt om dig! Kraamar

2009-01-22 @ 23:36:35
Postat av: Malin

Hej Emma!



Vad kul att läsa en rapport från dig! Ser fram emot nästa!



Kram!

2009-01-26 @ 11:46:32
URL: http://[email protected]
Postat av: E M M A

Hej!

Mitt namn är Emma, går termin 5 på sjuksköterskeprogrammet i Norrköping. Nu i november/december har jag och en kursare tänkt åka till Mchukwi mission hospital i Tanzania för att skriva vår c-uppsats. Hittade din blogg via google och insåg att även du har varit där! :)



Så, nu hör jag av mig till dig för att höra om du har några bra tips och råd inför vår resa? Vi har precis fått veta att vi måste skaffa ett research permit för att få göra uppsatsen i Tanzania. Ansökte du också om det tillståndet? Hur fick du tag i det? Vi har pratat med Tanzanias ambassad sthlm, men de verkar inte kunna hjälpa oss med det. Inte heller vår handledare i Sverige vet hur vi ska gå till väga.



Hoppas du har tid att svara!

Mvh Emma och Matilda, ssk-studenter norrköping

2010-09-04 @ 08:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0